Nyheter og presse

Episerver og Ektron slår seg sammen

Programvareleverandøren Episerver slår seg nå sammen med amerikanske Ektron og blir en av verdens største leverandører av løsninger for digitale opplevelser.

Det nye selskapet vil hete Episerver og har over 8 800 kunder i mer enn 30 land i tillegg til et omfattende økosystem med mer enn 880 partnerbedrifter. Det innebærer at selskapet vil ha et stort antall tekniske ressuser for videreutvikling, også med full støtte fra selskapets eiere Accel-KKR som er spesialister på eierskap i programvare- og IT-selskap.

“Nye” Episerver hjelper markedsførere og digitale arbeidsgrupper å reagere raskt, kraftfullt og med innsikt på alle nye muligheter som digitale kanaler tilbyr. Dette kan nå gjøres med enda større tillit til plattformen som i dag kjører mer enn 30 000 nettsteder over hele verden.

Bakgrunnen for sammenslåingen av Episerver og Ektron er den stadig raskere omstillingen i digitale kanaler, noe som skaper store behov for endring i mange bransjer. I alle kanaler – sosiale, mobile og tradisjonelle – kreves det riktig, relevant, unikt og tilpasset innhold for å tilfredsstille kundenes forventninger.

Samtidlig er det en utvikling der bedrifters digitale kontakt med sine kunder i større grad flyter sammen med innhold. Denne utviklingen gjør sammenslåingen av Episerver og Ektron logisk da begge selskapene har et tydelig fokus på å tilby smarte og fleksible verktøy til fremtidens markedsførere – og til alle som vil skape optimaliserte og mer relevante opplevelser for sine kunder.

Fusjonen gir fordeler for både kunder og partnere, og beskytter de investeringene som er gjort i og rundt produktene. Videre gir den mulighet til å øke verdien av disse investeringene og bygge videre på det beste fra begge tilbyderne i en generasjon løsninger og tjenester vi kaller Digital Experience Cloud. Dette innebærer verktøy for avansert innholdsforvaltning, e-handel og støtte for markedsføring i flere kanaler.

Mark Duffell blir ny administrerende direktør og James Norwood blir strategi- og markedsdirektør, begge med lang erfaring fra programvarebransjen. Episervers tidligere administrerende direktør, Martin Henricson blir arbeidende styreformann.

- Gjennom å fusjonere de to selskapene kan en ny markedsledende plattform vokse frem med støtte fra en virkelig global organisasjon og et enormt sterkt partnernettverk. Vi sikter oss inn på et marked hvor tilbudet ennå ikke samsvarer med etterspørselen. For selv om store investeringer gjøres, anser blant andre Forrester Research at det fortsatt savnes en leverndør som har tatt en tydelig ledende posisjon innen digitale opplevelser på verdensbasis. Vi mener at vi kommer til å fylle denne rollen og at vi kan tilføre konkret merverdi til bedrifter og deres kunder, sier Episervers nye administrerende direktør Mark Duffell.

Om Episerver

Episerver leverer produkter og tjenester som skaper forretningsverdi gjennom engasjerende nettsteder. Med over 8 800 kunder i mer enn 30 land og kunder i Norge som Regjeringen, Coop, NHO, Innovasjon Norge, Norwegian, SAS, Hydro, Varnergruppen og Visma. Episerver Norge jobber gjennom 43 partnere for å kunne tilby de beste løsningene innen internett, intranett, e-handel og digital markedsføring. www.Episerver.no

For ytterligere informasjon:

Gøran Hüllert, daglig leder Episerver Norge, tlf. 930 97 830, guran@Episerver.no

Maria Wasing, markedssjef Episerver AB, tlf. +46 738 521 752, maria.wasing@Episerver.no

About Optimizely

At Optimizely, we're on a mission to help people unlock their digital potential. We do that by reinventing how marketing and product teams work to create and optimize digital experiences across all channels. With Optimizely One, our industry-first operating system for marketers, we offer teams flexibility and choice to build their stack their way with our fully SaaS, fully decoupled, and highly composable solution. We help companies around the world orchestrate their entire content lifecycle, monetize every digital experience and experiment across all customer touchpoints – all through Optimizely One, the leading digital experience platform that powers every phase of the marketing lifecycle through a single, AI-accelerated workflow.

Optimizely has nearly 1500 employees across our 21 global offices and has 700+ partners. We are proud to help more than 10,000 businesses, including H&M, PayPal, Zoom, and Toyota, enrich their customer lifetime value, increase revenue and grow their brands. At Optimizely, we live each day with a simple philosophy: large enough to serve, small enough to care. Learn more at optimizely.com.

All third-party trademarks cited are the property of their respective owners, and are used only for reference purposes.